De maker van elektrische auto’s Tesla heeft nieuwe informatie vrijgegeven over een dodelijke botsing met een Model X afgelopen week in Californië.
In a blogpost van afgelopen vrijdag geeft Tesla aan dat de bestuurder van de Model X gebruikmaakte van de Autopilot voorafgaand aan de botsing.
Autopilot is het semi-zelfstandige rijsysteem van Tesla.
Uit data die zijn verzameld blijkt ook dat de bestuurder een functie had ingeschakeld die de afstand tot andere objecten reguleert en bepaalt hoeveel ruimte er moet blijven tussen de Model X en andere voertuigen. Die gewenste afstand stond op het ‘minimumniveau’.
Volgens Tesla heeft de bestuurder “diverse visuele en hoorbare waarschuwingssignalen ontvangen” tijdens de rit en zaten de handen van de bestuurder niet aan het stuur “zes seconden voorafgaand aan de botsing”.
De Model X crashte tegen een betonnen muurtje langs de snelweg in het stadje Mountain View op 23 maart. De bestuurder overleed later in het ziekenhuis.
Volgens Tesla had de bestuurder "ongeveer 5 seconden tijd en kon deze 150 meter vooruitkijken naar de betonnen afscheiding, maar de loggegevens laten zien dat er geen actie is ondernomen." De Amerikaanse autoriteit voor de verkeersveiligheid onderzoekt het ongeluk ook.
Het gaat om het tweede ongeluk met een Tesla in de VS dit jaar waarbij de Autopilot was ingeschakeld. De verkeersautoriteit onderzoekt ook een ongeluk met een Model S sedan die tegen een brandweerauto botste in Los Angeles.
Tesla benadrukt dat "Autopilot geen volledige zelfrijdende technologie is. Bestuurders moeten altijd zelf alert blijven."
Het systeem van de Autopilot is bedoeld om bestuurders te waarschuwen als het merkt dat iemand het stuur niet meer vast heeft. De waarschuwingen nemen in kracht toe wanneer de bestuurder niet reageert. Uiteindelijk schakelt de Autopilot zichzelf uit als de bestuurder de waarschuwingen blijft negeren.